Stel je voor dat je vandaag thuis komt en er blijken nieuwe sloten op de deuren te zitten. Je kan er niet in, maar ziet wel vreemde gemaskerde mensen in je huis. Ze bekijken echt alles. Maken foto’s en soms stoppen ze wat in hun tassen. Er hangt een papier achter het raam. Daarop staat dat je de sleutel van de voordeur pas krijgt als je uiterlijk overmorgen een envelop met tienduizend euro door de brievenbus hebt geduwd. Als daaraan niet is voldaan dan zal je woning als een kaartenhuis instorten.

Je besluit het geld te betalen en je kan na een paar dagen weer je woning in. Het is er wel een zooitje. Niets ligt  nog op zijn plaats. Er missen wat zaken. Eerst maar eens de boel op orde brengen dus. Hoe kon dat jou in hemelsnaam gebeuren denk je dan. Uit onderzoek blijkt later dat een van de kinderen het slaapkamerraam niet goed had afgesloten voordat ze naar school gingen. Je had je kinderen er trouwens ook nooit op gewezen om dat te doen, want je dacht dat het zo’n vaart niet zou lopen.

Realiteit

In de media verschijnen regelmatig berichten van organisaties of bedrijven die iets vergelijkbaars overkomen. De computers starten niet op. Op het scherm een bericht dat er een hack heeft plaatsgevonden. Na het betalen van losgeld zouden de codes kunnen worden verkregen om de versleuteling weer ongedaan te maken. Het zijn overwegend de grotere organisaties die hiermee het nieuws halen. Kleinere organisaties worden echter net zo goed getroffen. Dagelijks ligt bij bedrijven, groot of klein, de productie stil omdat er ransomware actief is. De gevolgen hiervan zijn groot en niet altijd in geld uit te drukken.

Kosten noch moeite worden gespaard bij het beveiligen van systemen. Desondanks lukt het cybercriminelen nog steeds om digitaal binnen te dringen. Analyses van cyberincidenten tonen aan dat in meer dan 75% van de gevallen van een hack of actieve ransomware, een muisklik vooraf ging. Na de muisklik kan het nog maanden duren voordat je er als ondernemer ‘last’ van krijgt. Deze tijd gebruiken de cybercriminelen om voor hen waardevolle bedrijfsinformatie binnen te halen. Deze informatie wordt verhandeld, maar kan ook later nog een keer gebruikt worden om de ondernemer af te persen.

Maatregelen

Beveiligen met goede software is een must. Een cyberrisicoverzekering, een pleister op de wond. Vergeet echter niet om ook de medewerkers bewust te maken van cyberrisico’s. De vingers op het toetsenbord blijken daarin immers het grootste aandeel te hebben. Met een cyberrisico awarenesstraining is dus nog heel wat winst te behalen bij het beveiligen van je digitale systemen.

Awarenesstraining

Tijdens onze interactieve training van een uur leren je medewerkers onder andere phishing, malware en spoofing te herkennen. Verder komen ook CEO-fraude en man-in-the-middle aan de orde. Ze leren hoe te handelen bij het ontvangen van een verdachte mail, sms of Whatsapp. Een risicobewuste medewerker zal niet verleid worden door een te mooie aanbieding of valse beveiligingswaarschuwing. Ook zal hij een onverwacht toegestuurd en verdacht bestand met rust laten in plaats van dit proberen te openen. Met deze training boek je als ondernemer winst bij het nemen van cybersecuritymaatregelen.

Een awarenesstraining hoeft qua kosten niet de sluitpost zijn. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Kijk voor informatie over een cyberverzekering op: Cyberrisico – Progrezz Risiciobeheersing Bedrijfsverzekeringen en VerzuimmanagementProgrezz Risiciobeheersing Bedrijfsverzekeringen en Verzuimmanagement