De bedrijfsvoering in de transportsector is totaal niet meer te vergelijken met de periode toen ik erin aan de slag ging. Eind jaren ’70 van de vorige eeuw klinkt een eeuwigheid geleden, maar dat is toch nog maar een dikke 40 jaar. Wie denkt dat vrachtwagenchauffeurs nog vrijheid en blijheid genieten leeft onder een steen.

Eind jaren ’70 werden de eerste volgsystemen geïntroduceerd. Een paddestoelvormige satellietontvanger op het dak van de cabine waarmee het voertuig kon worden gelokaliseerd. Je zag ze vooral op vrachtwagens die richting Italië (toen nog een risicoland) en het verre oosten reden.

Hoe anders is het nu. De transportsector heeft nauwelijks nog bestaansrecht zonder digitale toepassingen.

Begin deze eeuw deed de online boordcomputer zijn intrede. Een praktische toepassing en volgsysteem voor effectief plannen en vermindering van administratieve rompslomp. Just in time delivery deed zijn intrede. De fabrikant bespaart daarmee op magazijnruimte en voorraad, als de vrachtwagen maar precies op tijd aan het dock staat om te lossen.

De streepjescode op pakketjes wordt al lang niet meer alleen gebruikt om het pakket in de juiste route te sorteren. Al snel werd duidelijk dat je met de scanner ook goed de prestaties van de chauffeur en de orderpicker kan volgen. En niet alleen door de planning. Als consument kijk je al niet meer vreemd op als je via een link van de pakketdienst, kan zien waar het busje met jouw pakketje is en hoe laat je het voor je deur kunt verwachten.

De digitalisering van het motormanagement én de tachograaf maakt het interessant om hiermee koppelingen te maken met de boordcomputer. Zo komt alle voertuigdata direct beschikbaar voor het onderhoudsmanagement en rijstijlanalyses.

Halverwege het vorige decennium doen de black boxen of eventrecorders hun intrede, vaak in combinatie met een dashcam. Met deze toepassing kan de rijstijl worden geanalyseerd om de chauffeur te coachen. Op zich niks mis mee, als daar goede afspraken over zijn. De toepassing levert, net als de boordcomputer, vanwege de koppeling met het motormanagement en de tachograaf, ook een massa aan data om de rit te analyseren voor efficiënte datagestuurde bedrijfsvoering.

En dan heb ik nog niet genoemd de GPS-tracking van opleggers, aanhangers en vracht.

Natuurlijk is digitalisering in het transport niet meer weg te denken. Waar de sector zich wel bewust van moet zijn, is dat met al deze systemen, links- of rechtsom, ook de individuele chauffeur wordt gevolgd. Dat vraagt om maatregelen. Vooral op gebied van privacy en AVG. Welke? Daarover meer in mijn volgende blog.